Monday, March 8, 2010

Cinta Terhenti - Bab 27

Agak lama juga kami berhenti rehat di Hentian Sebelah Behrang. Kami menikmati minuman, makanan dan buah-buahan yang dibeli Danial tadi. Kami merehatkan diri di wakaf berhampiran yang disediakan oleh Pengurusan PLUS BHD untuk kemudahan pengguna-pengguna Lebuh Raya Utara Selatan. Danial sibuk bercerita itu dan ini dengan anaknya. Banyak yang diterangkan kepada anaknya tentang keadaan kehidupan di Malaysia. Ada ketika aku mendengar dia bercerita tentang kisah hidupnya di zaman kanak-kanak. Kedua-dua anak- beranak itu sangat mesra dan riang bercerita. Aku hanya memerhati tingkah mereka. Tersentuh hatiku melihat kemesraan keduanya. Walau pun mereka lama terpisah tetapi hubungan ayah dan anak tetap erat. Jadi mana mungkin aku dapat menarik diri dari kehidupan Danial. Apa akan terjadi dengan anakku jika kami berpisah.

Hatiku semakin tenang setelah menghirup udara segar yang bertiup lembut. Di waktu tengahari ini tidak ramai pengungjung yang berhenti di ruang rehat ini. Setelah keadaanku semakin stabil dan kesan tangisan tidak bersisa, barulah kami memulakan perjalanan. Dalam setengah jam saja lagi kami akan sampai ke kampung. Aku semakin teruja untuk bertemu Opah.

Tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi. Lagu Matahariku dendangan Agnes Monica bergemersik di pendengaran. Siapalah yang menelefonku. Janganlah si Ashraf Sinclair. Kalau tidak kantoilah aku, tertangkap oleh suamiku. Aku melihat nombor yang tertera di skrin. Nombor panjang tertera menandakan panggilan dari luar negara. Jannah agaknya. Segera aku menekan butang hijau.

Hi! Dear… how are you…” Aku menyapanya mesra.

I’m expected for your call…why didn’t you call me?” Tegas suaranya seakan-akan marah atau merajuk.

Sorry dear… I’m quit busy right here…”. Aku mengerling sekilas untuk melihat reaksi suamiku. Tentu dia memikirkan aku sedang bercakap dengan seseorang yang istemewa. Aku sengaja menggunakan gelaran ‘dear’ untuk melihat reaksinya. Pasti dia cemburu.

“Hey…What are you doing over there…I’ll ask you to take care of grandma…but what are you busy of… Lea, you better don’t do anything else, just keep your time for Opah, anyway how is she now…?”

Walaupun tidak pernah berjumpa, tapi Jannah begitu mengambil berat tentang keluargaku. Dia mengetahui segala masalahku. Kepadanyalah aku selalu mengadu jika menghadapi masalah. Ketika memberitahu tentang kesihatan Opah hari tu, beria-ia dia menyuruh aku berangkat segera. Dia yang menguruskan tiket penerbanganku. Dia begitu prihatin akan kebajikan kami anak beranak. Aku mula rapat dengan Jannah @ Jenny sejak di tahun kedua pengajianku. Kami belajar dalam satu kelas. Jannah fasih berbahasa Malaysia dan amat mengetahui kehidupan rakyat Malaysia. Dia begitu tertarik dengan agama islam kerana pernah tinggal di Malaysia pada zaman kanak-kanaknya. Ketika itu dia mengikut ayahnya bertugas di Malaysia.

“She getting better… but actually I’m on the way to kampung now… I didn’t see her yet…but Pak Su said Opah getting better… don’t worry, okay…” Aku cuba mententeramkannya yang kedengaran risau dari tona suaranya.

“So… how everything over there… how’s your darling and how was my project?” Aku masih sempat bertanya tentang projek yang baru bermula. Kami baru saja mendapat projek baru, dan projek itu diserahkan di bawah penyeliaanku. Kami telah memutuskan, sepanjang pemergianku projek itu akan diurus oleh kedua suami isteri itu.

“Lea…everything is taking care here… you don’t worry okay… you just spent your time with Opah and take this opportunity to settle your problem…” Dia mengambil peluang mengingatkan ku tentang masalah rumahtanggaku. Jannah dan Badrul telah berkali-kali memujukku pulang ke Malaysia dan berbincang dengan Danial berkenaan masalah kami, tapi… aku sering tidak mengendahkan nasihat mereka.Tapi, tanpa pengetahuan mereka, kami telah pun bersama semula. Danial begitu bijak mengambil peluang ketika kepulanganku ini untuk kami bersatu semula. Aku masih tertanya-tanya siapa dalang di sebalik kejutan-kejutan yang diberinya sejak kepulanganku semalam.

“My problem… what problem?”

“Lea… you know what I mean… please talks to him okay…please do this for your son…by the way how was my cutie little boy?”

“He’s find and very happy, Jan… I need to talk to you… but not now, later at night I’ll call you, okay… send my regards to your beloved hubby…I miss both of you” Aku ingin bertanyakan Jannah tentang maklumat yang diperolehi Danial mengenai kepulanganku. Tetapi…takkan nak cakap dengan keadaan dia disebelahku kini.

Aku menekan butang merah setelah berpamitan dengan Jannah. Danial memandangku sambil tersenyum. Agaknya dia dapat mengagak dengan siapa aku bercakap. Jika tidak, tentu seri wajahnya berlainan.

“Jannah call…?” tanyanya. Aku hanya menggangukkan kepala.

“Macam mana diorang sekarang, masih berdua… belum ada tanda-tanda nak terima cahaya mata lagi?” Dia bertanyakan keadaan kawan baiknya Badrul.

“Hemm…bukan abang dah tau ke… kalau abang dah tau tentang kepulangan Lea, takkan abang tak tau perkembangan diorang… bukan ke Bad tu spy abang kat sana? Perliku pula.

Dia ketawa dengan kata-kataku.

“Bukan spy… tapi abang amanahkan Lea dan Danish kat diorang, tolong tengok-tengokkan isteri dan anak abang ni…”

“Hemm… anak isteri sendiri tapi, mintak tolong orang tengokkan, mana nak sama bang…orang boleh tengok jer, tapi sentuhan kasih sayang tu tak ada…”

“Abang tau sayang…tapi apa pilihan yang abang ada, sekadar dapat khabar berita pun dah memadai, nak buat macam mana, kita cuba telefon nak bercakap dengan ‘orang tu’ pun, orang tak sudi, hantar email pun tak berjawab… so terpaksalah guna orang perantaraan”. Dia terkenang usaha yang dibuatnya untuk memujukku tetapi tidak mendapat perhatianku.

“Eh…dahlah…kita asyik bukak ‘buku lama’ nanti ada pulak yang ‘hujan’ lagi, susah nak cari tempat berenti lagi. Pukul berapa nak sampai kalau asyik berhenti…”. Dia mengusikku.

Aku lantas mencubit pehanya sebagai tanda protesku atas usikannya.

“Adoi…sakitlah… wah! ‘ketam merah’ abang dah hidup balik… dah lama tak kena sepit ngan ketam ni… Ah! Sedapnya… sakit tapi sedappp…”. Dia menggosok-gosok pehanya sambil tersenyum-senyum manja.

“Dulu… sayang selalu buat macam ni kan, kalau abang tersalah cakap je, siaplah berbidal peha kena kutil, bahagia sangat masa tu…abang gembira dengan kehidupan kita dulu… sayang, thanks for loving me and make me happy… sayang…”

“Tadi kata taknak bukak ‘buku lama’…”. Aku mengingatkan tentang kata-katanya sebentar tadi.

“Tak… abang cuma terkenang kenangan indah kita, selepas ni, abang akan pastikan rumahtangga kita akan lebih bahagia sayang, believe me…”

Entahlah… sukarnya untuk aku mempercayai janji-janjinya. Dia telah membohongiku berkali-kali. Lagi pun, rintangan dan dugaan sedang menanti di hadapan sana. Segala-galanya tidak semudah yang diharapkan.

Kami telah menghampiri tol plaza Sungkai. Tiba-tiba hatiku berdebar-debar. Tak lama lagi kami akan melalui kawasan kemalangan yang telah meragut nyawa kesemua keluargaku. Entah kenapa, selepas kejadian tu, aku sentiasa cuak setiap kali melalui kawasan tersebut. Kenangan hitam itu pasti akan tergambar di ingatan. Aku teringat pada kata-kata saksi yang melihat kemalangan itu berlaku. Kata mereka, kereta arwah sedang membelok memasuki simpang, apabila tiba-tiba kereta dari arah belakang merempuh laju dan menghentam pintu di sebelah pemandu. Malah ketika aku melihat kereta arwah di balai polis pun, ternyata kerosakan paling teruk di sebelah bahagian pemandu. Memang jika dilihat pada kesan kerosakan, pasti orang akan tahu, mangsa yang terlibat tidak akan terselamat.

13 comments:

  1. hohohooh....
    akhirnya ada new n3....
    opah lea dah trma lea ngn daniel ke???
    tngk2 orng tua 2 msih x nak trima cucu dia...
    bila smua prsoaln trungkai ni???

    ReplyDelete
  2. sori la... sebenarnya saya sedang olah semula cerita ni untuk lebih menarik. sebab tu x post n3 baru... tapi kesian kat u all... so saya post versi yg blum olah lagi... harap2 bersabar yea...

    ReplyDelete
  3. akak dah baca dah semua bab, and best gak cite ni....apapun, akak follow...................

    ReplyDelete
  4. geram.... ape sebenarnya yg berlaku... emak danial mengugut danial kew? emak danial suruh kawen ngan pilihan nya kew??

    bilalah agaknya danial nak buka mulut ni nak ceritakan pasal perempuan tu.. harap2 mereka takde anak.. i hate kalau mereka ada anak.. atau mungkin juga danial x pernah menyentuh isteri barunya.. atau mungkin juga danial x mengahwini perempuan itu....

    cepatlah rungkaikan persoalan ini...

    persoalan inilah sebenarnya yang membelenggu lea...

    ReplyDelete
  5. salam dear..leh email mie x?qaira85@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  6. Salam..apa kesudahannya? naper xde new n3 lagi???? please sambung..hee...

    ReplyDelete
  7. Dah penghujung 2017, kenapa senyap. Da tutup kedai ke

    ReplyDelete
  8. Yaaahhhh. Kok abis sihhhh :'((

    ReplyDelete

 
Dear Diary Blogger Template